Doplňkové pedagogické studium

Staňte se tvůrci budoucnosti a buďte součástí Pedagogického maxima pro 21. století.

Učíte, ale chybí vám formální vzdělání? Nejde vám jen o "papír", ale chcete skutečně rozvíjet své profesní schopnosti? Přihlaste se do našeho Doplňkového pedagogického studia postaveného na kompetenčním učení.

 

Druhý běh začne v září 2025    |    Přihlašování spuštěno, do konce března sleva 5%

   

Přihláška na Pedagogické maximum

  

 

seznamte se

Kompetenční studium pedagogiky

 

 

Program akreditovaný u MŠMT

Celým názvem “Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně ZŠ a učitele SŠ - kombinované” akreditovaný u MŠMT nabízí možnost získat pedagogickou kvalifikaci. V souladu s příslušným Standardem studia pedagogiky jsme připravili vzdělávací program postavený na předávaných kompetencích.

Rozvoj pedagogických kompetencí

Náš vzdělávací program nabízí výuku toho, co to kompetence jsou a jak s nimi v pedagogické praxi pracovat.

Program má stanovené cíle pro rozvoj jednotlivých složek - znalostní, dovednostní a postojové. Na vlastní kůži tak můžete prožít rozvoj svých pedagogických kompetencí.

Spolu s Pedagogickou fakultou ZČU v Plzni

Program je připravován ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Západočeské univerzity v Plzni. Díky této spolupráci bude zajištěna komplementarita výukových materiálů s úrovní navazujících učitelských programů realizovaných ZČU FPE.

Metodická podpora zároveň podpoří implementaci Kompetenčního rámce absolventů učitelství. Spolupráce nám pomůže s nastavením kontroly kvality vzdělávacího programu a jeho srovnání s obdobnými typy vzdělávání pedagogů. 

Kompetenční vzdělávání s ANEV

Ve spolupráci s Asociací neformálního vzdělávání vám nabídneme možnost proniknout do tajů kompetenčního vzdělávání, stanovování cílů dle upravené Bloomovy taxonomie a získat nový pohled na tvorbu učebních obsahů.

Kvalifikace za jeden rok

Už za dva semestry můžete získat pedagogickou kvalifikaci. Ano, bude to intenzivní, připravte se na to. Celkem 150 hodin vzdělávání a k tomu 150 hodin reflektované praxe. Vzdělávací setkání naživo zaberou 16,5 dne. V online prostředí pak celkově strávíte 50h. 

Provázanost teorie a praxe

Program stavíme tak, abyste co nejvíce využili to, co už děláte. Obsah, přípravy i další úkoly tvoříme na základě vaší vlastní pedagogické zkušenosti. Snažíme se, aby pro vás byl program co nejvíce přínosný a prakticky využitelný už během jeho průběhu. 

Co vám studium přinese?

  • VYBAVÍME VÁS PROFESNÍMI KOMPETENCEMI. Na základě absolvovaného studia získáte kompetence korespondující s Kompetenčním rámcem absolventa. 

  • BUDETE SE UČIT OD PROFESIONÁLŮ. Budete mít příležitost sdílet zkušenosti a získávat inspiraci od kvalitních lektorů. Ve studiu vás budou podporovat zkušení mentoři a provázející učitelé. Pomohou vám propojit praxi s teorií a získat kvalitní know-how. 

  • ZAŽIJETE SMYSLUPLNOU PRAXI. Zažijete intenzivní a různorodou praxi, která vám umožní reflektovat a rozvíjet vaše pedagogické schopnosti. Budete mít možnost pracovat na různých školách, což vám poskytne široký obraz o výuce a školním prostředí.

  • ZÍSKÁTE KVALIFIKACI. Získáte odbornou kvalifikaci UČITEL/KA všeobecně-vzdělávacího nebo odborného předmětu, který odpovídá charakteru předcházejícího studia.

 

Čeká vás teorie i praxe

 

Teorie tvoří 150 vyučovacích hodin

 

  • Cílem je rozvoj pedagogických kompetencí tak, abyste byli připraveni na jejich aplikaci do praxe. 
  • Program je kombinovaný. Vzdělávací bloky probíhají na osobních setkáních, online synchronní formou a samostudiem předepsaných textů či zpracováním úkolů. Některá témata kombinují všechny formy, jiná proběhnou pouze osobně. 
  • Teoretická část je rozdělena do 14 témat, která jsou nabízena v průběhu celého běhu. Počítejte s nimi přibližně 1x za 3 týdny. Témata včetně jejich hodinové dotace:
    • Kompetenční výuka(16 VH)
    • Učební autonomie (8 VH)
    • Komunikace (12 VH)
    • Kolektiv (12 VH)
    • Zážitková pedagogika (4 VH)
    • Formativní přístup (12 VH)
    • Obecná didaktika (8 VH)
    • Specifika věkových skupin (4 VH)
    • Vývojová psychologie (4 VH)
    • Psychohygiena (8 VH)
    • Role pedagoga (6 VH)
    • Prevence rizikového chování (8 VH) 
    • Děti se speciálními vzdělávacími potřebami (8 VH) 
    • Úvod do oborové didaktiky (10 VH)
    • Oborová didaktika (30 VH) - rozdělení studujících dle studovaného oboru český jazyk, matematika, cizí jazyk, svět v souvislostech humanitní, svět v souvislostech přírodovědný 
  • Vzdělávací setkání naživo odpovídá rozsahem 16,5 dne a je rozděleno do 8 setkání. 

 

Praxe a reflexe tvoří 150 vyučovacích hodin

 

  • Cílem je umožnit vám testovat a zdokonalovat své pedagogické dovednosti, strategie, a zároveň se seznámit s realitou práce pedagoga. 
  • Absolvujete praxi v různých školách po celé ČR pod dohledem zkušených pedagogů. Budete pozorovat výuku, asistovat při přípravě výukových materiálů a postupně přebírat stále více odpovědnosti za výuku a vedení třídy. Budete se podílet na plánování výuky, hodnocení studentů a řešení běžných vzdělávacích situací.
  • Budete zažívat reflektivní aktivity, jako je vedení reflexního deníku nebo účast na skupinových seminářích, které vám pomohou analyzovat vaše zkušenosti a identifikovat oblasti ke zlepšení.
  • Zkušení pedagogové vám budou poskytovat pravidelnou zpětnou vazbu na vaši práci a pomáhat vám překonat vaše slabé stránky a posilovat ty silné. 
  • Praxi tvoří celkem 80 vyučovacích hodin (VH):
    • 50 VH na vlastním pracovišti;
    • 18 VH náslechů/exkurzí po školách na různých místech ČR;
    • 12 VH výuky na jiném pracovišti na školách na různých místech ČR. 
  • Reflexi tvoří 70 VH:
    • 21 VH reflexí s provázejícím pedagogem;
    • 15 VH peer reflexí;
    • 34 VH skupinových reflexí.

   

 

Komu je studium určeno?

 

Hledáme účastníky otevřené dalšímu rozvoji a motivované na sobě pracovat. Ty, pro něž bude získání pedagogické kvalifikace důležitým milníkem, ale není pro ně hlavním důvodem přihlášení. 

Počítáme až s 36 účastníky v rámci jednoho běhu programu.

   

  • Absolventům vysokých škol magisterského či inženýrského studia
  • Studentům vysokoškolského studia s alespoň ukončeným Bc. stupněm studia a pokračujícím v navazujících formách magisterského/inženýrského studia.  Lze tedy být účastníkem našeho programu během studia s tím, že doklad o absolvenci a tedy pedagogickou kvalifikaci získáte až po doložení Mgr./Ing. diplomu.
  • Dalším zájemcům, kteří nesplňují výše uvedené podmínky. Tito lidé budou přijímáni v případě volné kapacity a na konci programu nezískají pedagogickou kvalifikaci. 

Obor studia musí odpovídat některému z předmětu ZŠ/SŠ. V rámci Kompetenčního DPS umožňujeme získat aprobaci v těchto oblastech: matematika  |  český jazyk  |  cizí jazyk  |  svět v souvislostech humanitní  |  svět v souvislostech přírodovědný

    • Předpokládáme, že účastník zná díky absolvování odborného studia VŠ oborové znalosti tak, jak je předepisuje RVP daného oboru. Náš vzdělávací program dodává pedagogické kompetence, tedy jak rozvíjet žáky a studenty ve zvoleném oboru.
    • Předpoklady k tomu, jaké předměty můžete vyučovat s vaší kvalifikací si můžete ověřit na přehledné stránce organizace Začni učit.

 

Kritéria přijetí do Pedagogického maxima ScioEdu

při výběru účastníků zvažujeme

  • splnění podmínky ukončeného vysokoškolského studia
  • dodání motivačního dopisu a všech potřebných dokumentů
  • výběr studované aprobace (pro otevření některé z výše uvedených oblastí  je třeba alespoň 5 uchazečů, zároveň pro každou oblast potřebujeme skupiny vhodně početně sestavit)
  • pořadí přihlášení

  

Přihláška na Pedagogické maximum

Studium prakticky

   

Místo konání vzdělávacích bloků

Praha

 (místo dostupné cca 20 min od Hlavního nádraží)


Místo konání praxí a exkurzí

po celé ČR (počítejte s dojížděním)

Cena běhu od září 2025 

65 000 Kč

(sleva 5% při přihlášení do konce března)


Storno podmínky

viz Všeobecné obchodní podmínky

    

Termíny jednotlivých prezenčních setkání

bude upřesněno v průběhu jara

  

   

Časová náročnost

Na vzdělávání je potřeba si vyhradit dostatek času, odhadujeme zhruba jeden den v týdnu po dobu výcviku (dva semestry).

  • Setkání naživo budou probíhat v Praze. Většinou proběhnou v čase 9-17 hod (čtvrtek, pátek, sobota).
  • Budete se vzdělávat v synchronních online hodinách, které se budou konat vždy ve čtvrtek cca 1-2x do měsíce.
  • Asynchronní výuka zabere zhruba 1-2 hodiny týdně samostudia (zpracování úkolů, četba odborné literatury, plnění úkolů od lektorů apod.).
  • Praxe se budou odehrávat na spřátelených školách po celé republice. Počítejte s tím, že bude třeba dojíždět do příslušných škol.
  • Je potřeba počítat s přípravou na praxe - především plánování hodin (může se pohybovat od 1 do 3 hodin týdně dle zdatnosti účastníka).
  • Třikrát za studium vás čeká exkurze na jinou školu na různých místech ČR. V návštěvách budete kombinovat 2.stupeň ZŽ a SŠ, státní i soukromé instituce. 
  • Studium je ukončeno odevzdáním závěrečné písemné práce, pohovorem nad portfoliem účastníka a závěrečnou ústní zkouškou.

Online výuka, mentorské schůzky, reflektivní semináře budou probíhat zpravidla každý čtvrtek (pokud nebude určeno jinak). Doporučujeme si na čtvrtek dopoledne i odpoledne rezervovat čas a neplánovat si žádné jiné aktivity. Dle možností si domluvte ve své škole výuku na jiné dny a čtvrtky si vyhraďte pro samostudium, plnění úkolů případně online schůzky.

  

Online prostředí

Pro náš program využíváme prostředí Google a jím poskytované nástroje. Online setkání budou probíhat přes Google Meet a e-learning na platformě Google Classroom. Doporučujeme již pro přihlášení vložit využít e-mail propojený s platformou Google.

  

Přihláška

Součástí přihlášky je fotka/scan vysokoškolského diplomu a také motivační dopis, ve kterém nám odpovíte na následující otázky:

  • Proč se chcete přihlásit do doplňkového pedagogického studia?
  • Jaké máte pedagogické zkušenosti a znalosti?
  • Jaké jsou Vaše cíle v oblasti pedagogiky?
  • Jaké vlastnosti a dovednosti podle Vás dělají dobrého pedagoga?
  • Jak byste zhodnotili svou vlastní pedagogickou praxi?

Doporučujeme proto si na vyplnění přihlášky dát dostatek času a počítat s potřebou nahrání výše uvedených dokumentů. 

    

Přihláška na Pedagogické maximum

Často kladené dotazy

 

Je toto studium na roveň doplňkového studia na vysokých školách, které je třeba si dostudovat, když nemám VŠ vzdělání s pedagogickým zaměřením?

  • Ano, studium je na stejné úrovni, jako jsou doplňková studia na VŠ.

Mohu studovat, když jsem studentem VŠ, ale nemám ještě ukončené Mgr./Ing. studium?

  • Nastoupit do kvalifikačního studia je možné i v souběhu s vysokoškolským magisterským studiem. Certifikát o získání pedagogické kvalifikace absolvent získá po předložení vysokoškolského diplomu.

Je studium i pro středoškoláky?

  • Studium je primárně určeno pro absolventy a studenty vysokých škol, nicméně i tak je možné se přihlásit a v případě volné kapacity do kurzu nastoupit. Absolvováním kurzu však takový uchazeč nezíská pedagogickou kvalifikaci.

Bude se studium otevírat i v příštím roce?

  • Ano, již teď víme, že na podzim 2025 bude otevřen další běh.

Je možné některé části absolvovat online?

  • Nad rámec částí studia, které probíhají online, toto bohužel nelze umožnit.

Jaká je povolená absence?

  • Povolené absence se hodnotí zvlášť pro různé složky výcviku: 75% účasti je požadováno na vzdělávacích a mentorských setkáních, 100% účast je potřebná u přímé praxe a exkurzí. Vyšší absence není z žádných důvodů dle Standardu možná. 

Mohu s kvalifikačním studiem učit na 1. stupni?

  • Přímou kvalifikaci pro výuku na 1. stupni lze obecně získat pouze studiem na VŠ. Pro jiné možnosti viz. Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů (Zákon č. 563/2004 Sb.), část první, hlava II, díl 2, § 22.

Mám vystudovanou VŠE a k tomu certifikát C1 z angličtiny. Mohu u vás získat pedagogické vzdělání v oboru cizí jazyk?

  • Obor cizí jazyk nemůžete studovat. Doplňkové kurzy a certifikáty bohužel zákon neuznává a směrodatný pro výběr oboru v Doplňkovém pedagogickém studiu je pouze vystudovaný vysokoškolský obor. Lze u nás získat pedagogickou kvalifikaci v oboru odpovídajícímu vaší VŠ, pravděpodobně tedy SVS přírodovědné či Matematika. V případě potřeby si můžete poté dodělat nástavbové studium pro aprobaci v dalším předmětu. Má-li být Doplňkové pedagogické studium ukončeno získáním pedagogické kvalifikace, je třeba při jeho studiu respektovat obor vystudovaný na vysoké škole.

Probíhá výcvik i přes letní prázdniny?

  • Ne. Přestože první běh zasahuje do 2. pol. 2024/25 a 1. pol 2025/26, tak se o letních prázdninách neodehrává. 

Kdy a jak často bude probíhat výuka? Potřebuji studium skloubit s výukou/prací.

  • Předpokládáme, že náročnost studia je v průměru jeden den v týdnu, doporučujeme si vyčlenit čtvrtek. Během studia vás čeká 16,5 dne prezenčních setkání (vždy ve dnech čtvrtek, pátek, sobota), 15 vedených setkání online, praxe v rozsahu 80 vyuč.h. (v tom 3 celodenní exkurze; cca 3-4 dny učení na jiné škole a max. 50 vyuč.h. u sebe na pracovišti, obojí ve studovaném oboru) a k tomu 70 vyuč.h. různých forem reflexí. Počítejte s průběžnými úkoly, které povedou ke tvorbě portfolia, a do času připočtěte i absolutorium samotné.

Je možné využít slevy z pracovního úřadu/ministerstva práce a sociálních služeb?

  • V současné době není možné využít úhradu studia z prostředků ÚP nebo MPSV. Studium lze hradit ze Šablon OP JAK a doporučujeme zkusit vyjednat možnost příspěvku zaměstnavatele.