Akademie moderního učitele je praktický výcvik, ve kterém se naučíte pracovat s novým RVP tak, aby se stal skutečným nástrojem pro učení žáků. Nové pojetí kurikula postupně vstupuje do školní praxe a Akademie vám pomůže převést tuto změnu do výuky smysluplně a s jistotou.
upozorňujeme, že je nutné se přihlašovat skrze e-mail na platformě Google
Možná to znáte…
Ve ScioŠkolách s tímto pojetím výuky pracujeme dlouhodobě – s důrazem na smysluplné učení, provázanost výuky a plánování, které drží pohromadě. Akademie moderního učitele tyto zkušenosti převádí do srozumitelných kroků, které můžete ve své výuce hned využít.
Akademie moderního učitele je dlouhodobý vzdělávací výcvik, který se zaměřuje na proměnu způsobu uvažování o učení žáků a na praktickou práci s revidovaným RVP. Je určen učitelům, kteří chtějí rozvíjet svou pedagogickou praxi a hledají smysluplné cesty, jak nové důrazy RVP – práci s kompetencemi, očekávanými výsledky učení a jejich provázanost s výukou – převést do každodenní praxe.
Výcvik vychází ze zkušeností ze ScioŠkol, kde s tímto pojetím výuky pracujeme dlouhodobě, a je postavený na aktivní práci účastníků. Nejde o pasivní přijímání informací, ale o zkoušení, reflektování a postupné ukotvování nových přístupů v reálné výuce.
V průběhu výcviku budete:
pracovat s konkrétními výstupy a kompetencemi z nového RVP,
rozšiřovat svůj repertoár výukových přístupů a způsobů práce ve třídě,
zkoušet nové postupy ve své výuce a vracet se k nim s odstupem,
propojovat plánování, výuku a hodnocení učení žáků do smysluplného celku.
Cílem výcviku není jednorázová změna, ale postupný a udržitelný posun ve vaší pedagogické praxi.
Výcvik je rozdělený do tematických bloků, které na sebe navazují a společně vytvářejí ucelený pohled na moderní výuku v souladu s novým RVP. Každý blok kombinuje potřebnou teorii s praktickými ukázkami a prostor pro vlastní práci.
Ujasníte si, co kompetence v novém RVP skutečně znamenají a jak s nimi pracovat v běžné hodině. Naučíte se plánovat výuku tak, aby nešlo jen o probrané učivo, ale o systematický rozvoj schopností, které mají pro žáky dlouhodobý smysl. Kompetence přestanou být abstraktní pojem a stanou se přirozenou součástí vaší výuky.
Zjistíte, jak mluvit o učení tak, aby žáci rozuměli tomu, v čem se posouvají a na čem mají pracovat. Popisný jazyk vám pomůže opřít hodnocení o konkrétní kritéria a zbavit se pocitu, že hodnocení je jen nutná povinnost. Postupně si ho vyzkoušíte tak, aby se stal přirozenou součástí vaší výuky.
V této části výcviku si ujasníte, podle čeho ve výuce poznat, že se žáci opravdu učí. Získáte nástroje, jak si nastavit kritéria a úrovně zvládnutí tak, aby vám dávaly oporu při výuce i hodnocení. Vyzkoušíte si různé způsoby, jak důkazy o učení sbírat, a vyberete si ty, které chcete dlouhodobě používat ve své třídě.
Propojíte cíle, kompetence, hodnocení i výukové postupy do funkčního celku. Získáte větší jistotu v tom, jak hodinu nebo delší celek plánovat, abyste věděli, proč děláte to, co děláte, a kam tím se žáky směřujete. Odnesete si konkrétní další kroky, které můžete hned vyzkoušet ve své výuce.
Ujasníte si, kdy a k čemu má smysl AI ve výuce využívat. Vyzkoušíte si, jak vám může pomoci s plánováním výuky a přípravou materiálů, pokud víte, jakého výstupu chcete dosáhnout. AI tu není náhrada učitele, ale nástroj, který vám může ušetřit čas a podpořit vaši práci.
Výcvik probíhá v průběhu 3–4 měsíců a je rozdělený do 4 setkání, z nichž každé trvá dva po sobě jdoucí výukové dny. Díky tomuto rozložení máte čas nové přístupy nejen pochopit, ale hlavně je vyzkoušet ve své výuce a vracet se k nim s vlastní zkušeností.
Každý den výcviku je postavený na aktivní práci účastníků a vychází z jejich vlastní výuky. Střídají se krátké vstupy s praktickými úkoly, společným sdílením a reflexí. Pracujeme s konkrétními situacemi z výuky, nad kterými se společně zamýšlíme – jak plánovat výuku, jak jasně formulovat cíle a jak sledovat, co se žáci skutečně učí. Vše je vedené tak, aby bylo možné nové přístupy přirozeně převádět do vlastní praxe.
Každý den je postavený tak, aby se střídalo:
Každé nové téma začíná sebezkušenostní výukovou hodinou. Nejprve si nový přístup prožijete v roli žáků – tak, jak by mohl vypadat v reálné výuce ve třídě. Teprve potom společně rozebíráme, co se ve výuce dělo, proč fungovala a jak ji můžete upravit pro své žáky a konkrétní předmět.
Díky tomu nezůstáváme u teorie. To, o čem mluvíme, si nejdřív sami zažijete, a teprve potom vědomě uchopíte a používáte ve své vlastní výuce.
Mezi jednotlivými setkáními pracujete se svou vlastní výukou:
zkoušíte cíle, kritéria, hodnocení nebo plánování výuky přímo ve třídě,
zapisujete si, co fungovalo a co ne,
připravujete si otázky a konkrétní situace k další společné reflexi.
Součástí výcviku je také práce v triádách, kde máte prostor sdílet zkušenosti, hledat řešení a vzájemně se inspirovat.
Podpůrné materiály z výukových dnů najdete v online prostředí Google Classroom. Slouží nejen jako přehled zdrojů, ale i jako průvodce mezi setkáními – prostřednictvím drobných kroků pomáhá udržet kontinuitu a postupně ukotvovat nové přístupy v pedagogické praxi.
Nejde o „úkoly navíc“, ale o vědomé zkoušení změn v běžné výuce.
Absolvent Akademie moderního učitele získá jistotu, směr a praktické nástroje pro výuku v souladu s novým RVP. Výcvik pomáhá uchopit změny tak, aby se staly přirozenou součástí každodenní pedagogické práce.
Naučíte se plánovat výuku tak, aby dávala smysl vám i žákům a vedla ke skutečnému učení, ne jen k plnění učiva. Získáte větší jistotu v práci s cíli, kompetencemi a očekávanými výsledky učení a nástroje, které můžete hned využít ve své výuce.
Postupně propojíte cíle a výuku do funkčního celku a osvojíte si smysluplné hodnocení, které žákům pomáhá porozumět vlastnímu učení a posouvat se dál.
Akademie moderního učitele nepřináší rychlá řešení, ale dlouhodobý a udržitelný profesní posun, který obstojí i v kontextu dalšího vývoje školního vzdělávání.
Výcvikem vás provází lektorky, které dlouhodobě učí na základní škole a ve své praxi systematicky využívají moderní výukové přístupy – kompetenční učení, formativní hodnocení, práci s cíli, popisným jazykem a responzivní výukou.
Díky této zkušenosti mají hluboké porozumění tomu, jak kompetence ve výuce skutečně rozvíjet, a jak o učení přemýšlet v souvislostech. Právě z této praxe vycházejí i při práci s novým RVP – ne jako s dokumentem, ale jako s rámcem, který dává smysl tehdy, když je opřený o promyšlené pedagogické postupy.
Monika je třídní učitelka, která se zaměřuje na práci s třídním kolektivem a tvorbu preventivních programů podporujících bezpečné a funkční klima. V kurzu propojuje kompetenční cíle s formativním přístupem právě skrze zkušenosti z prevence: ukazuje, jak s dětmi pracovat tak, aby rozuměly očekáváním, dokázaly reflektovat svou práci a učily se spolupracovat v bezpečném prostředí. Ve výuce staví na principech efektivní komunikace (T.E.T.) a klade důraz na zapojení žáků se speciálními potřebami.
Kristýna je učitelka na 1. stupni a mentorsky podporuje začínající učitele. V kurzu se zaměřuje na to, jak plánovat výuku kompetenčně a mít ve výuce jasno: kam směřuje učení, podle čeho poznáme pokrok a jak s tím pracovat prostřednictvím formativního přístupu (cíle, kritéria, zpětná vazba, sebehodnocení). V komunikaci s dětmi i dospělými vychází z principů efektivní komunikace (T.E.T.). AI využívá jako podpůrný nástroj pro přípravu i učení a vede děti k bezpečnému a smysluplnému zacházení s ní. Ve výuce klade důraz na zapojení žáků se speciálními potřebami.
Výcvik je určen učitelům základních škol (1. i 2. stupeň), kteří už učí a chtějí systematicky pracovat s novým RVP ve své výuce.
Hodí se pro vás, pokud:
Sebezkušenostní části výcviku vycházejí z praxe lektorek, které učí na základních školách. Používané metody a postupy proto odpovídají především realitě výuky na ZŠ.
Výcvik však může být přínosný i pro učitele středních škol, kteří si v něm chtějí hledat inspiraci a přenositelná východiska pro svou vlastní praxi. Základní principy práce s cíli, důkazy o učení, kompetencemi či plánováním výuky jsou použitelné napříč stupni vzdělávání a řadu postupů lze přizpůsobit i výuce starších studentů.
Místo konání vzdělávacích bloků
Praha (místo dostupné cca 20 min od Hlavního nádraží)
pátek 13. – sobota 14.3. | pátek 17. – sobota 18.4. | pátek 15. – sobota 16.5. | pátek 12. – sobota 13.6.
Výcvik je založený na aktivním zapojení účastníků. Počítáme s tím, že si během jeho trvání vyhradíte čas nejen na společná setkání, ale i na zkoušení změn ve vlastní výuce. Právě tato práce mezi setkáními je klíčová pro to, aby výcvik vedl ke skutečné a udržitelné změně.
Doporučujeme na nich pracovat ve spolupráci v triádách, které si v průběhu výcviku vytvoříte. Sdílení zkušeností a inspirace s kolegy podporuje učení a pomáhá udržet kontinuitu mezi jednotlivými setkáními.
Využíváme nástroje Google. Online setkání probíhají přes Google Meet a e-learning zajišťujeme prostřednictvím platformy Google Classroom. Doporučujeme při přihlášení použít e-mailovou adresu propojenou s Google účtem. Pokud takový e-mail nemáte, bude jej třeba pro potřeby studia zřídit.
Po absolvování výcviku získáte certifikát o účasti, který potvrzuje vaši účast na dlouhodobém vzdělávacím výcviku Akademie moderního učitele. Certifikát je shrnutím absolvovaného procesu a vaší práce během výcviku. Kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků již MŠMT neakredituje.
Akademie moderního učitele vám pomůže dát novému RVP smysl ve vaší třídě – krok za krokem a v souladu s tím, jak skutečně učíte.
kapacita 18 účastníků
upozorňujeme, že je nutné se přihlašovat skrze e-mail na platformě Google